Hoe 4 brainstorms zorgden voor de grootste community van preventieadviseurs in België

Waar haal je als marketeer of communicatiemanager de mosterd? Natuurlijk worden er prachtige boeken geschreven en leerrijke webinars georganiseerd. Die bieden vaak een stevige theoretische basis voor je strategie. Maar de meeste en meest waardevolle inspiratie voor je marketing en communicatie vind je ongetwijfeld bij je doelgroepen: je klanten en prospecten. Hoe ik dat deed voor INNI publishers vertel ik u graag in dit artikel. 

Productinnovatie: waar zit de markt op te wachten? 

INNI publishers is een grote en innovatieve uitgeverij uit Heule (Kortrijk). Ze staat bekend als autoriteit voor vakliteratuur over welzijn op het werk. Naast een grote catalogus boeken van experten biedt INNI publishers ook een losbladige uitgave aan met de wetgeving, inclusief regelmatige updates, over de verplichtingen die de overheid oplegt aan bedrijven. Voor preventieadviseurs is deze ‘bijbel’ een dagelijks werkinstrument. 

Bij bedrijven steeg de behoefte aan digitalisering. Het antwoord van INNI publishers was INNIwise: een praktische online toolkit voor preventieadviseurs. Naast een digitale versie van het losbladige systeem beschikken ze nu over een hele reeks praktische tools: checklists, documenten, stappenplannen, … Daarnaast kunnen ze webinars bekijken – ook al toen Covid-19 nog niet bestond – en hun vragen online voorleggen aan experten. Dat was al een stap voorwaarts in vergelijking met de papieren uitgave maar het marketingteam van INNI publishers vroeg zich af of de markt nog niet meer verwachtte. Maar wat dan?

Veldwerk geeft de antwoorden

De oplossing was co-creatie. We deden dat op twee manieren: eerst om INNIwise te verrijken met een nieuw productconcept, later met de invulling van het concept. Ik licht dat graag toe. 

In de eerste fase nodigden we preventieadviseurs uit voor een brainstormsessie. In kleine groepjes spraken we met klanten én prospecten over wat ze vooral nodig hadden en vandaag nog niet hadden. Opmerkelijk was dat ze het online concept van INNIwise weliswaar sterk vonden, maar niet 100% onderscheidend. Wat bleek? Preventieadviseurs willen vooral weten hoe collega’s met bepaalde topics en problemen omgaan. Gluren bij de buren: wat kun je leren van iemand die dezelfde uitdagingen heeft als jij? 

We deden 4 van dergelijke brainstorms en telkens kwam dit onderwerp terug. Meteen was de oplossing geboren: een community van preventieadviseurs. Via een online platform kunnen ze ervaringen uitwisselen, vragen stellen en vragen van anderen beantwoorden. Zo zorgen ze mee voor de content en worden ze echt deel van het concept. INNIwise functioneert hier als facilitator en geeft als expert uiteraard ook zijn mening en input. Bovendien is het communityconcept heel verrijkend om het aanbod van INNIwise up to date te houden: we leggen het voor aan de leden. Uiteraard blijf je als merk zo relevant en top of mind. Alleen maar voordelen dus. 

Lessen die ik graag met u deel 

De vernieuwende invulling van INNIwise met behulp van de doelgroep is heel succesvol gebleken. Dit is te danken aan drie insights die allicht ook voor andere concepten en merken opgaan. 

  1. Jij bent de doelgroep niet. Ook al dénk je de doelgroep goed te kennen, hun praktijk is altijd anders dan de jouwe. Preventieadviseurs krijgen vaak te maken met heel praktische problemen waarvan je het bestaan niet kende. Zij rekenen je altijd af op de praktische meerwaarde die je hebt. Raak dus vertrouwd met hun praktijk. 
  2. Zorg dat je een permanent klankbord hebt. Met het marketingteam van INNI publishers hebben we nu een vaste lijn met preventieadviseurs. We houden tijdens regelmatige brainstormsessies de vinger aan de pols – in Covid-tijden uiteraard online. Maar we kunnen hen ook makkelijk bellen als we input nodig hebben. 
  3. Zet je doelgroep in als spreekbuis. De leden van de INNIwise community krijgen in de communicatie een platform. Laat hen vrijuit spreken, ook als hun opmerkingen kritisch zijn. Want dat is de kracht van een community: ieders mening wordt gerespecteerd en dat verhoogt de geloofwaardigheid. En hou rekening met hun input want een community die wel gehoord maar vervolgens genegeerd wordt, is geen lang leven beschoren. 

Wilt u eens met mij brainstormen over een marketingstrategie voor uw doelgroepen? Stuur me gerust een mailtje.