Anima
Content marketing-case – de zorgsector
Belevingsmarketing zet zorgcentra van Anima op een unieke manier in de markt
Marketing voor de zorgsector en meer bepaald ouderenzorg, was tijdens de voorbije coronapandemie niet vanzelfsprekend. Werving voor een woonzorgcentrum of assistentiewoning had met veel drempels te maken. Een minder positief imago, de beperkte mogelijkheden van een rondleiding en terughoudendheid bij potentiële bewoners betekenden dat de instroom stokte. Bovendien had de coronacrisis impact op de relatie en communicatie met de families - belangrijke verspreiders van word-of-mouth - en met professionele voorschrijvers als influencers. Ook voor de zwaarbelaste medewerkers was het allerminste een prettige periode.
Toen de vaccinatie in de zorgcentra vrijwel volledig was, kwam ook de communicatie weer op gang. Maar hoe pak je dat post-corona aan? Belevingsmarketing is het antwoord voor de marketing van Anima, een 100% Belgische groep van woonzorgcentra en assistentiewoningen.
Marketing die de doelgroep het verhaal laat vertellen
Belevingsmarketing is een strategie die de emoties van een merk als speerpunt neemt. Door duidelijk te maken wat de emotionele impact van een merk teweegbrengt, overstijg je al snel de klassieke features & benefits-aanpak. Consumenten zijn vandaag heel nadrukkelijk op zoek naar beleving en willen ervaren wat een merk meer of anders doet. Dat kan, maar hoeft niet per se via audiovisuele media. Beleving kan zeker via gedrukte media de juiste snaar raken. Dat bewijst de content marketing-campagne voor de Anima woonzorgcentra: een aanpak waarin de doelgroep voor de content zorgt!
Bewoners en families betrekken bij het leven in een woonzorgcentrum
Het concept was opgebouwd rond het Animagazine. Het fraai uitgevoerde magazine verschijnt vier keer per jaar en vertelt over het leven zoals het is in een zorgcentrum. Bijzonder is dat de bewoners en de medewerkers de bron zijn van de content! Zij geven invulling aan de onderwerpen. Voor het magazine dat in de zomer van 2021 verscheen, was het thema heel toepasselijk: Terug naar buiten! De bewoners vertellen over hoe zij vroeger de zomer beleefden, wat ze deden en welke herinneringen zij daaraan hebben. Zo ontstaat ‘hun’ verhaal: boordevol herkenning, een vleugje humor en veel nostalgie. Dat maakt het waarachtig en zo wordt dit niet het zoveelste magazine.
Maar ook de expertise van de medewerkers krijgt een plaats binnen dit thema. Zo legt in het zomernummer een diëtiste uit waarom voldoende drinken zo belangrijk is. In het magazine zijn bovendien lekkere receptjes opgenomen die je makkelijk zelf kunt maken. Die informatie is belangrijk voor de families omdat ze zo voelen dat er goed voor hun naasten wordt gezorgd. En de medewerkers krijgen het podium dat ze absoluut verdienen.
Merkwaarden en merkbelofte verweven in de communicatie
Goede belevingsmarketing ontstaat vanuit een sterk merk. Anima heeft in zijn baseline een heel duidelijke en vooral positieve belofte: wij zien u graag gelukkig. Dat gelukkig-zijn komt dan ook sterk terug in de content van Animagazine. Meer nog: de bewoners délen hun momenten van geluk. Het was verheugend om te zien hoe massaal zij reageerden op de oproep om mee te werken aan het magazine en hun verhalen en herinneringen aan ‘de zomer van vroeger’ te delen.
Impact op alle betrokkenen
Belevingsmarketing helpt om communicatiedoelstellingen te realiseren. In het geval van Anima: meer interesse voor een rondleiding in een van de woonzorgcentra, een positief imago bij familieleden en influencers maar bovenal een goed gevoel bij de bewoners en medewerkers. Animagazine is hun verhaal en daar zijn ze terecht fier op.